wtorek, 16 października 2007

Wstępniak

Wielu posiadaczy Xboxów rezygnuje z grania online ponieważ nie mają ochoty płacić za Xbox Live Gold. Inni zastąpili firmware napędu i boją sie dostać bana na Xbox Live więc pozostają offline. Są też tacy którzy już tego bana dostali i grać przez Internet po prostu nie mogą.
Stosunkowo niewiele osób należących do tych grup zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje możliwość grania przez Internet na konsolach Microsoftu bez konieczności korzystania z usługi Xbox Live. Wystarczy tylko odpowiednio tunelować połączenia sieciowe konsoli.

Zagadnienie tunelowania połączeń jest dość skomplikowane i nie ma większego sensu wykładać
na tym blogu teorię jego działania. Zamiast tego należy zająć się oprogramowaniem, które wyręcza użytkownika w łączeniu ze sobą rozsianych po Internecie konsol. Służą do tego takie programy jak Xlink KAI, XBC czy LeafNetworks. Wszystkie te usługi działają w ten sam sposób - sprawiają, że połączenie system link Xboxa (a więc to, które służy do gry w sieci lokalnej) działa w Internecie. Pisząc bardziej obrazowo - konsola jest "oszukiwana" i "myśli", że maszyny z którymi jest połączona znajdują się w jej bezpośrednim otoczeniu sieciowym, jednak w rzeczywistości transmisja odbywa się za pośrednictwem Internetu.

Zrozumiałą rzeczą jest, że chłopakom z Microsoft bardzo nie podoba się kiedy ktoś próbuje ominąć Xbox Live. W związku z tym wprowadzili bardzo sprytne zabezpieczenie. Mianowicie - kiedy wybierzemy połączenie system link konsola sprawdza opóźnienie transmisji miedzy połączonymi maszynami. Ponieważ system link w teorii ma służyć TYLKO do gry w sieci lokalnej więc pingi powinny być niskie. W związku z tym inżynierowie z Microsoftu wprowadzili limit tolerowanego opóźnienia. Nie ma pewności ile ten limit wynosi, prawdopodobnie uzależnione jest to od konkretnej gry. Wiadomo jednak, że oscyluje on w granicach 30 - 40 ms. Jeśli opóźnienie między konsolami jest większe połączenie nie zostanie nawiązane. Tego w żaden sposób nie da się "przeskoczyć". Ograniczenie to dotyczy głównie zabawki Xbox 360 - wszystkie gry na tą platformę są zabezpieczone, w przeciwieństwie do tytułów na pierwszą konsolę Microsoftu, których niewielka ilość została objęta tym limitem.
Ping limit implikuje bardzo poważne utrudnienie - aby pograć trzeba znaleźć przynajmniej jedną osobę, do której mamy niewielkie opóźnienie. Mimo błyskawicznie postępującego wzrostu przepustowości łącz pingi miedzy większością internautów wciąż pozostają stosunkowo wysokie. Bardzo trudno jest pograć na tunelowanym połączeniu z kimś zza granicy, w takich przypadkach opóźnienie często jest większe niż 100ms. Pozostaję więc szukać graczy wśród rodaków.

Niestety, grupa Polaków wykorzystujących tunelowanie połączeń sieciowych do gry na konsolach Microsoftu jest wciąż bardzo mała. Prawdopodobnie główną tego przyczyną jest ilość problemów jaką nastręcza konfiguracja ustawień sieciowych i oprogramowania. Ten blog jest próbą zmiany tego stanu rzeczy. Na jego łamach dokładnie wyjaśnimy co i w jaki sposób skonfigurować aby móc bezproblemowo pograć na Xboxie bez konieczności korzystania z Xbox Live. Mamy nadzieję, że z biegiem czasu doprowadzimy do powstania sporej społeczności polskich graczy przycinających regularnie przez tunelowany multiplayer w Halo 3, Gears of War, Project Gotham Racing 4, Team Fortress 2, NBA 2k, R6: Vegas, Forza Motorsport 2 itd...

Etykiety: